advertentie

zondag 18 augustus 2013

Aardbeienacademie - wist-je-datje 39

Wist je dat muizen en eekhoorns heel behendig zijn met het verwijderen van de zaadjes van een aardbei? Die zaadjes lijken ze lekkerder te vinden dan het rode vruchtvlees. Waar muizen het nog een beetje houden bij zaadjes van rijpe aardbeien, gaan eekhoorns een heel stuk radicaler te werk.

Knuffelknaagdieren Knabbel en Babbel plukken de aardbeien, van groen tot rood zelfs in zijn geheel af en leggen ze bij elkaar op een hoopje (zie foto). Tijdens het afwegen van kratten aardbeien heb ik eens een eekhoorn betrapt, die achter mijn rug aardbeien kwam stelen uit de volgeplukte kratten.

De frisgroene aardbeienkroontjes zijn voor de pluimstaarten de salade bij de maaltijd. Gelukkig valt het probleem met eekhoorns nog wel mee omdat er relatief weinig wonen, ze zijn in Nederland zelfs beschermd. Maar muizen kunnen behoorlijk irritant zijn omdat ze nou eenmaal veel meer voorkomen. Mijn ervaring is dat muizen de zaadjes van de Lambada aardbei erg lekker vinden. De zaadjes van de Bogota aardbei vonden ze vroeger nóg lekkerder herinner ik me, maar die wordt al 30 jaar niet meer geteeld.

Welkom op de Aardbeienacademie

Geen opmerkingen: