advertentie

zondag 16 juni 2013

Weekblog week 24 - 2013 ( 9 t/m 15 juni)


En nu maar afwachten of er ook inwoning komt in de bijenhotelletjes


De bedoeling is eigenlijk dat de poezen de vogels wegjagen die het op de aardbeien hebben gemunt. Maar ja, dat schiet zo niet op natuurlijk.


De Eetbare Wand doet het niet slecht tot nu toe. Kwestie van op tijd water geven.

Hoewel ik de afgelopen week niet bepaald uit mijn neus heb lopen eten, wil ik mijn eigen drukmakerij direct relativeren. Mijn prestaties deze week vallen toch wel een beetje in het niet bij die van een flink aantal aardbeiencollega's die zich noest hebben voorbereid op de Homeride wielertocht en deze inmiddels ook volbracht hebben. Ik heb zojuist gehoord dat ze er aardig doorheen zaten na 500 km op de trappers en dat in één etmaal. Van Groningen naar Maastricht en dan echt niet via de kortste weg. Het was allemaal voor het goede doel. De telers van Hollandse Aardbeien zetten zich het hele jaar in voor de Ronald McDonald huizen en halen door middel van sponsoracties geld op en maken kinderen en hun ouders bij tijd en wijle blij met lekkere aardbeien. Complimenten voor deze wielrennende collega's.

De pluk is hier op de Aardbeienacademie nu lekker op gang gekomen. Het ras Flair is nu volop in productie en de andere rassen volgen hem op de voet. Opvallend is dat verschillende mensen de Flair al smaakbommetjes noemen of andere liefkozende benamingen hebben gegeven. Jammer is wel dat de merels en duiven ze ook graag lusten. Dat is met Lambada niet anders overigens. Johann Wolfgang von Goethe zei het lang geleden al, dat je aan kinderen en vogels moet vragen of aardbeien lekker zijn. Toch moeten we op die vogeloverdaad nog wat zien te verzinnen. Er lopen hier enkele poezen rond, maar die zijn overdag liever lui dan moe. Zelfs onze jonge haas die zich al enkele weken tussen de aardbeien verschanst zien ze nog over het hoofd. Er lag deze week wel een keer een flinke hoop duivenveren in het gazon, maar er waren verder geen duivenonderdelen te vinden. Waarschijnlijk is er een buizerd neergedoken en heeft een aardbeiplukkende duif naar de eeuwige jachtvelden geholpen.

Halverwege de week mocht ik een lezing gaan houden bij bloembollenkwekers. Via Speakers Academy ben ik daar terecht gekomen. Die bollentelers verenigd in een telersvereniging proberen enkele bijzondere bloembolrassen vraaggestuurd te telen. Dan moet je natuurlijk vraag creëren en voorafgaand daaraan de latente behoeften van potentiële kopers wakker schudden.Ik sta altijd langer te preken dan eigenlijk de bedoeling is. Ruim een uur stond ik daar, maar ja, wat ik met name de afgelopen 15 jaar allemaal beleefd en ervaren heb, dat laat zich moeilijk in een uur vangen. Gelukkig zegt een beeld meer dan 1000 woorden en beelden had ik dan ook genoeg.

Op de terugweg van Lisse heb ik Amsterdam nog even aangedaan. Er belandde een vraag in mijn twittertimeline of iemand nog een flinke hoeveelheid lege jampotten had. Het was bedoeld om producten in te doen voor de Voedselbank. Ik reageerde terug dat ik wel potten had, maar dat er de jam al in zat. Het waren potten met prima jam, maar het model potten paste niet meer bij de etiketten die we tegenwoordig hebben. En aangezien de betreffende persoon die erom vroeg enkele jaren geleden de Strawberrymob mee had georganiseerd, was dit een mooie gelegenheid om eens iets terug te doen. Dus heb ik ruim 200 potten met aardbeienjam in Amsterdam afgeleverd.

O ja, een leuk werkje deze week was nog het ophangen van bijenhotelletjes, gemaakt van wijnkistjes. In die hotelletjes nestelen zich solitaire bijen, vlinders en andere insecten. Er zijn in Nederland zo'n 350 verschillende soorten solitaire bijen, die allemaal op de Rode Lijst staan, dus met uitsterven bedreigd zijn. Wil je ook zo'n wijnkistje dan kun je bij Food4Bees terecht en meer over de bijenhotelletjes kun je lezen op Home4Bees.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: