advertentie

zondag 7 april 2013

Weekblog week 14 - 2013 ( 31 maart t/m 6 april)


Dit weekend is het Kom in de Kas geweest. Ook bij de familie Dings in Belfeld was het open dag. Noëlle en Sophie Dings demonstreren even hoe ze genieten van een grote lekkere Eves Delight aardbei, die ze zelf geplukt hebben.


Elke zaterdag is het Plantendag op de Aardbeienacademie. Dus komende zaterdag 13 april ben je welkom!


Volgens Smaakvrienden wordt het een trend om hartige gerechten te combineren met vers fruit. Toevallig maakte ik gisteren al andijviestamppot met verse aardbeien. Het smaakte heel goed. 


Zoals je tomaten in al zijn vormen en groottes voor allerlei doeleinden kunt gebruiken, zo kun je dat met aardbeien ook. Ik pleit voor meer aardbeienvariatie in de winkel. 


Zoals je niet anders zult verwachten wellicht heb ik de afgelopen week veel tijd doorgebracht in het gezelschap van rode vruchten. Het draaide zo'n beetje om aardbeien en tomaten. Tja, ik zeg wel 'vruchten', maar in werkelijkheid is een aardbei een schijnvrucht en een tomaat een vruchtgroente. Een aardbeienplant geeft overigens wel vruchtjes, maar dat zijn de gele pitjes met zaadjes erin en een haartje eraan. Het rode spul waar de zaadjes op liggen is de opgezwollen bloemboden. Eigenlijk is dat rode aardbeienvlees alleen maar door de natuur uitgevonden om vogels te lokken, die op hun beurt de zaadjes weer verspreiden. Gelukkig houden mensen over het algemeen ook erg van die rode aardbeien die voor zo'n 90% uit water bestaan. De smaak komt er vooral in als het plantje zich lekker voelt en niks tekort komt.

Ik wilde het eerst niet vertellen, maar aangezien het hele aardbeienwereldje toch al op de hoogte schijnt te zijn, dan toch maar. Enkele weken geleden al ontving ik een berichtje met de tekst: 'ga jij naar Driscoll's?????' Hmmm, dacht ik, de vele vraagtekens vermoeden enige angst. En zo gonsde het de afgelopen weken meer in het aardbeiencircuit. Dus Jan, voor de draad ermee dan maar..... Inderdaad, zoals iedereen mij kan inhuren voor een bepaalde zaak, waar ik achter kan staan, zo deed Driscoll's dat ook voor een project. Over de inhoud van het projectje ga ik niet reppen, want het was een interne aangelegenheid. Wellicht dat de titel van mijn bijdrage genoeg zegt: 'Strawberry Delight Experience'. Voor degenen die het bedrijf nog niet kennen, Driscoll's is een groot zachtfruitbedrijf met zijn roots in Californië in de Verenigde Staten. Een jaar of tien geleden zijn ze ook in Europa neergestreken en van hieruit bewerken ze heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Ze hebben een eigen rassenassortiment, hebben telers aan zich gebonden die voor hen de aardbeien en ander zachtfruit telen en doen zelf de zaken met supermarkten, waar de producten onder hun merknaam Driscoll's te koop zijn. 

De dag erna was ik bij een belangrijk veredelingsbedrijf voor onder andere tomaten. Tientallen verschillende tomaten heb ik daar gezien en een aantal ook geproefd. In de supermarkt zie je ook veel soorten tomaten liggen, met een nog erg gebrekkige toelichting erbij overigens. Of beter gezegd, ze liggen daar met een prijs erbij en je zoekt het zelf maar uit wat je er mee doet. Daar is nog een flinke slag in te maken dacht ik zo. Waarom liggen tomaten wel in allerlei gedaantes in het winkelschap en aardbeien niet? Een aardbei is toch ook geen aardbei? Ik pleit ervoor dat ook aardbeien in verschillende gedaantes in de supermarkt komen te liggen, zodat er wat te kiezen valt. Maar dan wel met een duidelijk verhaal erbij en andere zaken om de zintuigen te prikkelen. Ook aardbeien kunnen voor heel verschillende toepassingen gebruikt worden en dan maakt het voor het beste culinaire resultaat echt wel uit wat voor aardbei je hebt. Als er om te beginnen bijvoorbeeld minimaal drie verschillende aardbeien in de winkel liggen, wordt de uitstalling vanzelf al iets groter en zullen er ook meer aardbeien gekocht worden denk ik. Een aardbei is immers een impulsproduct wat gekocht wordt als de zintuigen geprikkeld worden. 

Gisteren was de eerste Plantendag op de Aardbeienacademie. Het was nog erg koud en ik had er daarom vorige week niet al teveel ruchtbaarheid aan gegeven. De plantjes moeten echt nog wat inwortelen en daarvoor hebben ze wat meer warmte nodig. Komende zaterdag is er weer een Plantendag. Dan ben ik er zelf ook weer. En aangezien het weer nu toch beter lijkt te worden, zal het met de planten helemaal goed komen. Overigens kunnen de planten ook besteld worden, waarna ik ze opstuur. Dat gaat prima!

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes, doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf! 







Geen opmerkingen: