advertentie

zondag 16 december 2012

Weekblog week 50 - 2012 ( 9 t/m 15 december)


Als je vóór 10 januari 2013 een mooie gebreide of gehaakte aardbeienmuts naar de Aardbeienacademie stuurt krijg je een uitnodiging voor een dagvullend programma op de Aardbeienacademie. 


De keuken die in het Huis van de Smaak door Kokkerelli en Miele is gebruikt is overgenomen door de Aardbeienacademie. 


De tekentafel....met de plattegrond van de 'nieuwe' Aardbeienacademie


De verbouwing op de Aardbeienacademie is inmiddels in volle gang


Doorvertelwaardige momenten creëren is de kunst, zoals hier met de Strawberrymob op het Museumplein in Amsterdam


Rustig zeker? Je kunt zeker niet veel doen met dit weer? Dat vragen toch wel heel veel mensen als ze me rond deze tijd tegenkomen. Nog niet zo heel lang geleden was ik in dit jaargetijde druk bezig met het binnenhalen van de aardbeienplanten voor de oogst van het volgende jaar. Dan stonden we hier in de schuur met een flink aantal mensen de planten in te pakken om ze vervolgens naar de koelcel te transporteren. Sinds ik besloten heb het anders te gaan doen hoeft dat allemaal niet meer. Wat een luxe... Voor mijn gevoel heb ik het nu echter nog drukker dan voorheen. Mijn agenda puilt uit met van alles en het to-do-lijstje is elke week zo lang dat een strakke planning wel nodig is.

Inmiddels heb ik vergevorderde ideeën over hoe we de Aardbeienacademie meer body kunnen geven. Naast de online-contacten op afstand gaan we een echte ontmoetingsplaats creëren. De 'real life' Aardbeienacademie College Dagen gaan in elk geval een belangrijk onderdeel worden. Hoe die eruit gaan zien en hoe je jezelf daar voor kunt inschrijven zal ik in januari bekendmaken. Eén ding is duidelijk, in het Huis van de Smaak op de Floriade heb ik veel inspiratie opgedaan en dat zul je straks gaan merken bij de concrete activiteiten in Oirschot. Heel blij ben ik dat de keuken en meubilair die in het Huis van de Smaak gebruikt zijn door Miele en Kokkerelli op de Aardbeienacademie gaan voortleven. Die elementen passen perfect in onze nieuwe plannen.

Ineens was er afgelopen week ook een idee om alvast op een ludieke manier de aandacht te vestigen op de nieuwe plannen van de Aardbeienacademie. Een aardbeienvriendin stuurde me een foto van een mooie gebreide aardbeienmuts en zo was er snel een wedstrijd aardbeimutsen breien of haken geboren, met 100% winkans. Alle inzenders van aardbeimutsen en - nou vooruit, een mooie aardbeiensjaal mag voor deze keer ook - worden beloond met een uitnodiging om één van de dagvullende Aardbeienacademie College Dagen te bezoeken. Bovendien krijgt de inzender van mooiste exemplaar het nieuwe boek Smaakvrienden Fruit. Kun je breien, haken of ken je iemand die dat wellicht voor jou zou willen doen? Tot 10 januari 2013 heb je de tijd om in te sturen. Afhankelijk van de hoeveelheid handwerk die we krijgen toegestuurd bepalen we weer wat we daar mee gaan doen. Het zou wellicht leuk zijn om ze te vereeuwigen op de website en daarna beschikbaar stellen voor het een of andere goede doel.

Met de club van Hollandse Aardbeien zijn we deze week bij elkaar geweest om elkaar te inspireren voor toekomstige aardbeienpromotie. Onze eigen creativiteit werd op die avond nog eens geprikkeld door een inspirerende presentatie van Martijn Arets, die met een vrijwel lege portemonnee toch een succesvol ondernemer werd. Niet dat hij nu stinkend rijk zal zijn geworden schat ik zo, maar zoals hij zelf ook al zei is waarde meer dan geld alleen. En zo is dat, zo heb ik dat ook ervaren, al kun je met sommige 'waarde' de boodschappen, de hypotheek en nutsbedrijven niet betalen. Hoewel....daar ga ik eens over nadenken.... Heel belangrijk is volgens Martijn dat je mensen mee moet zien te krijgen door storytelling en dan op de goede manier. Authentiek zijn dus. En daarom is het initiatief Hollandse Aardbeien ook zo'n goed idee. Nederlandse telers van aardbeien die zelf hún verhaal vertellen. Wat we volgens Martijn Arets vooral ook moeten doen met zijn allen? Veel doorvertelwaardige momenten creëren en daarmee ambassadeurs. Met mijn Aardbeienacademie denk ik daar wel een flinke bijdrage voor te kunnen leveren.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!









Geen opmerkingen: