advertentie

zondag 28 oktober 2012

Weekblog week 43 - 2012 ( 21 t/m 27 oktober)


De bezoekers van de Food Inspiration Days konden ook veel inSPAratie op doen


Op dinsdag was Mirjam van Hest mijn charmante personal assistant.


De mevrouw die hier de Spa-aardbeientest mee staat te maken is in het dagelijks leven bezig met beter eten in zorginstellingen. Daar valt ook nog een kwaliteitsslag te maken heb ik begrepen.


Het kost me geen enkele moeite om met passie een verhaal te vertellen als ik maar achter het product en de boodschap kan staan. 


Monique Nefkens, onlangs nog winnares van de Zilveren Champignon in het Huis van de Smaak, was mijn buurvrouw tijdens de Food Inspiration Days. Hier maakte ze leuke croissantjes. Die met de aardbei vond ik het mooiste natuurlijk :-)


Water en nog eens water, dat is wat me van de afgelopen week het meeste bij is gebleven. Ik mocht samen met mijn personal assistants Marjon de Hond en Mirjam van Hest twee dagen waterambassadeur spelen voor Spa, het zuiverste flessenwater dat er bestaat. Tijdens de Food Inspiration Days in het Evoluon liet ik de crème de la crème van food-innoverend Nederland en België ervaren dat water geen water is. Zoals een aardbei geen aardbei is. De aardbeien speelden een belangrijke rol bij de belevenis. En inderdaad, zeker 95% van alle mensen die zich aan de test durfden te onderwerpen was overtuigd. Na een slok Spa Rood smaakt een aardbei echt zoeter, intenser en puurder dan na een slok ander in restaurants heel populair mineraalwater. Dat andere mineraalwater zit dan wel in flessen met een meer ambachtelijke uitstraling, maar echt, het smaakverschil bij de aardbeien was gigantisch.

Nu is het niet zo gebruikelijk dat je voorafgaand aan het eten van een aardbei een slok water drinkt. Een aardbei is zelf al voor zo'n 90 % water, dus om daar dan ook nog bij te drinken is een beetje overdreven. Wat we wilden laten ervaren is dat het wel degelijk uitmaakt wat voor soort water je bij een gerecht drinkt, of tussen de gangen in. Het is zelfs zo dat je voor de optimale smaak van alle gerechten steeds ook zou moeten switchen tussen de gebruikte waters. In feite is het bij aardbeien niet anders als bij water. Welke aardbei je als beste kunt gebruiken in een gerecht is ook zo'n vraag waar haast geen enkele professionele kok of thuiskok bij stilstaat. Een aardbei van het type Honeoye of iets wat er qua eigenschappen op lijkt is perfect om te verwerken in zoete gerechten. Een Lambada-achtige is daarentegen weer ideaal om puur, zonder opsmuk te eten.

Maar ja, vraag er eens om in een restaurant welke aardbei er in je gerecht zit. Grote kans dat de serveerster en de kok het je niet weten te vertellen. Een vriend van me vroeg eens in een restaurant in Friesland hoe de aardbeien heetten in zijn nagerecht. 'Ehhh...meneer, dat moet ik even navragen bij de kok'. Komt het meisje terug met het antwoord: 'volgens de kok zijn het 'zomerkoninkjes'. Tja.... Zelf zat ik eens aan een chique dis en een tafelgenoot vroeg hetzelfde. Maar nu kwam het antwoord: 'dit zijn de aardbeien van Jan Robben'....niet dus... Wel een hele eer, dat ze m'n naam wel kenden en er mee pronkten, maar mijn aardbeien niet serveerden. Met Spa is het eigenlijk niet anders. Als je Spa bestelt, dan krijg je in heel veel gevallen wel water, maar uit een andere bron.

En dat is dus iets waar ik al langer mee rondloop. We kunnen promotie maken tot we een ons wegen en mensen overtuigen dat de ene aardbei de andere niet is, zoals water geen water is en een spruitje geen spruitje. Op de eerste plaats moeten al die topproducten een naam hebben als ze dat al niet hebben, anders zijn ze voor de herhalingsaankoop onvindbaar. Spa doet dat natuurlijk goed, net zoals veel andere fabrieksproducten. Maar in 'vers' is nog het een en ander te doen wat dat betreft. Op de tweede plaats moeten al die mensen die eindelijk het verschil ervaren hebben er om gaan vragen in de winkel of in het restaurant. Mensen u krijgt wat u verdient, laat je het aan de inkopers over of ga je zelf op je strepen staan?

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!


Geen opmerkingen: