advertentie

zondag 5 augustus 2012

Weekblog week 31 - 2012 (29 juli t/m 4 augustus)


Zo te zien hebben de muizen een voorkeur voor de Senga Sengana aardbei. Op de Floriade zijn ze de aardbeien van dat ras aan het verzamelen. Mooi die natuur!


Zachtfruit-mascotte Eva, van de 2 x 2 groenten- en fruitcampagne poseerde even in het aardbeienveld bij het Huis van de Smaak op de Floriade. Het blauwe hoofddeksel is overigens een blauwe bes...


We plukken weer QQQ aardbeien. Na een oogstdip van enkele weken zijn deze bijzondere aardbeien weer aan de pluk geraakt. Komende week ben ik er mee in het Huis van de Smaak op de Floriade. 


Over smaak valt dus zeker wél te twisten. Het gaat op Foodlog over tomaten, maar het zou net zo goed over aardbeien kunnen gaan. Net als bij tomaten heb je bij aardbeien ook heel veel verschillende rassen. Ze smaken allemaal anders en het is maar waar je van houdt. Veel mensen zweren bij de Lambada als de allerlekkerste aardbei, terwijl er ook best een flinke groep is die de Lambada echt helemaal niks vindt. Als je een Honeoye voor de eerste keer in je mond stopt, is de kans groot dat je er hetzelfde gezicht bij trekt als toen je de eerste keer bier dronk. Die aardbei smaakt best zuur, maar als je de suikerwaarde gaat meten kom je meestal net zo hoog uit als bij een Lambada of een super-rijpe Elsanta. Overigens schijnt de Honeoye de aardbei met de grootste hoeveelheid antioxidanten te zijn. Ben je een beetje aan die eerste zure tonen van de Honeoye gewend, dan proef je dat er nog een heel smaaklandschap achter de pitjes verscholen is.

Net als bij tomaten pleit ik ook voor een grote smaakdiversiteit bij aardbeien. Die is er nu ook al wel, zelfs binnen een en hetzelfde ras. De Elsanta kan de ene keer perfect smaken en de andere keer is het maar een waterbolletje. Een Lambada die het naar zijn zin heeft gehad aan de plant smaakt meestal goed, maar heeft de plant even geen zin gehad of is hij een beetje ziekjes geweest dan smaakt ook een Lambada voor geen meter. Smaak zou je daarom zichtbaar moeten kunnen maken. Een vermelding van de brix (suikerwaarde) op het doosje zou al iets helpen, maar is nog niet voldoende. Elk ras heeft karakteristieke eigenschappen die de consument in jip-en-janneketaal of met een sterk pictogram in één oogopslag duidelijk moeten kunnen worden gemaakt. Heb je zoiets bij wijn ook niet? Zo werd de QQQ aardbei onlangs nog door een bekende meesterkok geroemd om de smaak die blijft hangen in de mond. Volgens hem zou dit ras daarom meer culinaire mogelijkheden bieden dan de meeste andere rassen.

Zoals bijvoorbeeld tomaten en aardbeien nu in de winkel gepresenteerd worden heeft het in mijn beleving als consument wel iets weg van Russische roulette, al overleef je een miskoop wel. Misschien zijn die misgekochte aardbeien of tomaten toch best wel goed en vinden andere mensen ze wél lekker, voor mijn gevoel zou ik dan knollen voor citroenen gekocht hebben. Als ik knollen wil, dan koop ik wel knollen en als ik citroenen wil dan koop ik wel citroenen. Als ik de beste tomaten voor de soep wil hebben, dan wil ik weten welke dat zijn. Als ik aardbeien wil hebben omdat ik van plan ben die op een beschuitje te presenteren, dan wil ik zachte aardbeien met een zoete smaakbeleving. En als ik aardbeienjam of een aardbeienvlaai wil gaan maken dan wil ik aardbeien met het karakter als dat van Honeoye. Als ik voor het winkelschap sta wil ik een bewuste keuze kunnen maken. Wordt mijn verwachting bij een aankoop vaker of altijd waargemaakt, dan denk ik dat de herhalingsaankoop ook veel makkelijker zal plaatsvinden. En als groenten en fruit dat nu eens over de hele linie zouden waarmaken, zou de totale consumptie van groenten en fruit dan óók niet omhoog kunnen gaan? Dat willen we toch ook met zijn allen, al is het maar vanwege de toekomstige gezondheid van de samenleving.

O ja, komende week is er een Aardbeienacademie-week in het Huis van de Smaak op de Floriade. Lekker een hele week ambassadeurtje spelen en de bezoekers laten verwonderen en verleiden. Maar vooral ga ik weer goed luisteren naar de bezoekers om erachter te komen wat ze nou echt belangrijk vinden en waar ze warm van worden.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!


Geen opmerkingen: