advertentie

dinsdag 31 januari 2012

Weekblog week 4 - 2012 (22 t/m 28 januari)


We hebben het logo van de Aardbeienacademie een beetje aangepast. Ik word dan wel vaak gezien als de persoon onder dat professorhoedje, maar de Aardbeienacademie is een heel sociaal gebeuren geworden. Dit logo doet meer recht aan de community die er ontstaat. (met dank aan ontwerper Nique)


Heel leuk vind ik het dat ik de aardbeienplanten voor de Floriade 2012 mag opkweken en de presentatie daar in Venlo mee mag verzorgen.



Sinds deze week ben ik 'faculty member' van de Speakers Academy. Alle lezingen en presentaties die ik in het vervolg verzorg worden vanaf nu zakelijk behartigd door de mensen van Speakers Academy.


Dat aardbeien voor verleiding zorgen zal wel bekend zijn. Als Aardbeienacademie heb ik me daarom ook maar eens in de liefde verdiept. Ga er maar eens kijken en maak iemand en jezelf blij.



Wauw, wat is er afgelopen week veel positiefs gebeurd. Eindelijk vriest het een beetje en daar zijn aardbeiplanten 's winters blij mee. Dat hebben ze nodig om ervoor te kunnen zorgen dat de bloemtrossen er in het voorjaar ver genoeg uit komen. Als deze week model mag staan voor de rest van het jaar dan belooft dat nog wat. Na zoveel jaren zaaien is het eigenlijk ook wel tijd geworden om te oogsten, vind ik. Zoals je vast wel zult weten wordt een aardbei vaak met liefde geassocieerd.

Al eeuwenlang wordt het eten van aardbeien beschouwd als een afrodisiacum, ofwel het doet iets met je op het gebied van erotiek en het stimuleert iets. Of het echt zo werkt laat ik in het midden, maar sommige dingen wil je nou eenmaal graag geloven. Eén ding is zeker, van een aardbei wordt menigeen blij. Aangezien het binnenkort Valentijn is heb ik iets bedacht waarmee je je liefje driedubbel kunt laten genieten en jezelf daarbij uiteraard ook. Kijk maar eens wat voor leuks het is, op de website van de Aardbeienacademie.

Ik heb het er al eerder over gehad, maar de Floriade komt dichterbij. Enkele dagen geleden heb ik de bevestiging gekegen dat ik daar een belangrijke rol mag spelen bij de inzending van de Nederlandse aardbeiensector. De ongeveer 20 verschillende soorten aardbeienplanten die de hele zomer op de Floriade bloemen en vruchten moeten dragen ga ik zelf opkweken. Ik ga er daarnaast voor zorgen dat het de hele zomer een aardbeienfeest wordt daar in Venlo. Natuurlijk doe ik dat daar niet alleen, want het is een behoorlijke klus kan ik wel zeggen. Vanaf het moment dat de Floriade open gaat op 5 april heb ik ook nog een actie voor alle bezoekers in petto die de hele zomer gaat duren, maar daarover een andere keer meer.

Nog een hoogtepunt in de voorbije week was mijn bezoek aan het hoofdkwartier van de Speakers Academy. Nadat ik daar geïntroduceerd was door Johan Doesburg die daar goed thuis is. Een jaar of tien geleden ontmoette ik hem bij het Nederlands Debat Instituut en ik had destijds een kist aardbeien bij me. We kwamen elkaar via twitter weer tegen en juist vanwege die kist aardbeien, waar ik zelf niks meer van wist, herinnerde hij mij weer. Wees zuinig op je netwerken zie je wel weer. Dus om een lang verhaal kort te maken: vanaf heden ben ik alleen nog maar via Speakers Academy te boeken als spreker. Het moet allemaal nog een plekje krijgen op hun website, maar dat zal snel gebeuren. Ik ben er eerlijk gezegd best trots op. Mijn presentaties zullen met name gaan over onderwerpen als 'anders kijken naar hetzelfde', 'voor de muziek uitlopen', innoveren over je eigen grenzen heen' en 'van iets doodgewoons iets bijzonders maken'.

Een tijdje geleden had ik meesterkok Angélique Schmeinck een keer bijgepraat over aardbeien. Angélique is tegenwoordig een van de tv-koks bij 24Kitchen en ze wilde een uitzending gaan maken over aardbeien. Als dank voor mijn behulpzaamheid nodigde ze me van de week uit om komende zomer mee te gaan varen in haar CuliAir Ballon. Dat is dus iets wat ik altijd al gewild heb, meereizen in haar zwevend restaurant. Leuk detail vind ik dat Angélique een jaar of 10 geleden de Deskundigheidsopleiding Creatief Denken heeft gevolgd bij het COCD. Daar is haar CuliAir vanuit voortgekomen. Ik heb zelf die opleiding in 2006 gedaan en onze Strawberrytree is dáár dan weer een kindje van.

Snap je nu dat ik een fantastische week gehad heb?

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

4 opmerkingen:

Jan Robben zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Larisse zei

Inderdaad een TOP week Jan! Maar het is je van harte gegund en ik weet dat je er heel hard voor hebt gewerkt. Geniet van al die geweldige dingen in, om én straks boven Aardbeienland!

Lieve groet,
Larisse

Unknown zei

Hey Jan,
Super voor je Jan!.. 2012 wordt het jaar van de aardbei! En jij mag na een keihard werkende periode de(aardbeien)vruchten ook zelf eens plukken..
Succes
groetjes Frederiek

appelejan zei

we hebben al even over de culi air ballon en angelique getwitterd, en nogmaals ik ben positief jaloers, en dat speakersacademie dingske lijkt me ook niet niks , je bent goed busy !! echt bezig met oogsten wat je al die jaren zelf geoogst hebt. geniet van die zoete lievevolle vruchten van eigen oogst.