advertentie

zondag 15 januari 2012

Weekblog week 2 - 2012 (8 t/m 14 januari)


Beoordeling van onze plannen voor de aardbeienpresentatie op de Floriade, door Ad Berends (doordeweeks creatief directeur GroentenFruit Bureau). Ad was enthousiast en wij ook!


Het Academisch Aardbeienjaar 2012 staat voor de deur. De officiĆ«le opening staat gepland op 31 maart a.s. Hou onze nieuwsbrief in de gaten! Planten bestellen kan natuurlijk al eerder.


Een genietende fan van onze aardbeienjam twitterde deze foto!

Het is goed dat al die evenementen waar ik afgelopen week geweest ben niet in de zomer georganiseerd worden. Ik had ze geen van allen willen missen, zoals de nieuwjaarsrecepties van Productschap Tuinbouw en van de ondernemersverenigingen in eigen dorp. Ook de Horecava was interessant, qua mensen die ik gesproken heb en producten die ik gezien heb, zoals de kristallen waarmee je kunt koken. Niet dat het een moetje is dat ik er overal bij ben, maar als ik over de afgelopen 10 jaar terugkijk, dan zijn de verrassingsontmoetingen vaak het begin geweest van vernieuwing.

Tsja, voordat sommige lezers al denken of zeggen dat ik dat dan misschien toch beter niet had moeten doen, zal ik het zelf maar zeggen: wie weet had ik dan nu al die grond nog gehad, die ik afgelopen jaar verkocht heb. Aan de ene kant ben ik zeker armer geworden, maar aan de andere kant een heel stuk rijker, vooral als mens. En nu de hele wereld dan toch in een omwentelingsfase zit, zou mijn betaalde leergeld achteraf misschien toch nog wel eens goed geweest kunnen zijn. Hopelijk wel trouwens, maar de toekomst zal het pas leren. Niet achterover leunen als het goed lijkt te gaan en de schouders eronder zetten als er zich kansen aandienen, dat is zo'n beetje de discipline die ik mezelf heb opgelegd.

Bij de uitwerking van de plannen voor de aardbeienpresentatie op de Floriade, moeten we nu onderhand beslissen welke aardbeirassen we daar willen laten zien en op welke manier. Ik vind het fantastisch dat ik mijn steentje daar aan bij mag dragen. Erg veel zin heb ik al om de vele bezoekers aldaar te laten voelen, ruiken, proeven, zien en horen wat de Nederlandse aardbeientelers met zijn allen doen en wat we zouden kunnen als de consument ons daar een beetje mee helpt. Al die lekker smakende aardbeien komen niet vanzelfsprekend in het winkelschap. Maar al te vaak zie je nog steeds dat harde en onrijpe knollen voor aardbeien verkocht worden. Ze zien er een beetje als aardbeien uit, maar dan heb je het wel gehad. Met de Strawberrymob hebben we in 2010 laten zien dat je daar ook als consument iets mee ten goede aan kunt veranderen. Laten we hopen dat de Floriade de mensen nog veel bewuster gaat maken. Dat er werkelijk wat te kiezen is en dat we onze oren niet naar de inkopers van supermarkten moeten laten hangen.

Vorig jaar zijn we niet voor niks met de Aardbeienacademie gestart. Liggen die lekkere aardbeien niet gewoon voor het grijpen in de winkel? Nou, dan teel je ze toch gewoon zelf! Dan weet je in ieder geval ook ineens en vergeet je het nooit meer, dat de ene aardbei de andere niet is. Op zaterdag 31 maart a.s. start het Academisch Aardbeienjaar 2012, hier op het bedrijf in Oirschot. We maken er weer een gezellige en informatieve dag van, met veel aardbeienlekkers en wellicht nog meer. Het programma maak ik via de Nieuwsbrief van de Aardbeienacademie bekend. Dit weekend kreeg ik via twitter de tip om dan ook aardbeienvlaai te serveren. De aanbevelingen voor vlaaienbakkers vlogen me al direct om de oren. Zullen we er een wedstrijdje aardbeienvlaaien maken aan verbinden? Lijkt me een leuk programma-onderdeel!

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: