advertentie

zondag 16 oktober 2011

Weekblog week 41 - 2011 (9 t/m 15 oktober)


Met een eenvoudig stukje geperforeerde folie zijn de aardbeienplanten prima te beschermen
tegen vorst. De folie voorkomt uitdroging en dat is erger dan de vorst zelf

Ik heb dit boekje op de kop getikt. Geschiedenis van de verpakking van aardbeien vanaf de 17e eeuw tot het begin van de 20e eeuw


Verrassend was het dat onze Strawberrytree mocht optreden bij een diner in het De La Mar theater met daarbij aangeschoven, de kroonprins en de minister-president


Bij Hanos in Eindhoven werden we overstelpd door honderden dames.



De nachten zijn een beetje koud aan het worden, maar goed daar is het ook de tijd naar. Richting de winter is het goed als de aardbeiplanten geleidelijk aan in rust komen, maar dat is nu nog een beetje vroeg. Ze zijn nog druk bezig met het aanleggen van bloemknoppen en voor een puike opbrengst volgend jaar is het goed als ze daar nu nog even mee door kunnen gaan. Vooral de planten die in potjes of trays worden opgekweekt kunnen flink afgeremd worden als de temperatuur onder nul komt. Als er nachtvorst voorspeld wordt, dan trekken we voor de zekerheid toch maar gauw een stukje folie over de planten heen. Dan kan het toch weer een paar graden vorst extra lijden.

De week zat weer vol aardige verrassingen. Via Facebook kwam ik weer in contact met een dame met wie ik twee jaar geleden aanspraak had. Ze vertelde destijds dat haar vriend nog maar net was overleden en dat die helemaal weg was van aardbeien. Hij had zelfs ooit onderzoek gedaan naar de manier waarop aardbeien in vorige eeuwen verpakt werden. Heel lange tijd werd dat blijkbaar in aardewerk potjes gedaan. Daar heeft hij toen ook een boekje over geschreven. De mevrouw had het boekje bij zich maar het was het enige exemplaar wat ze had. De aardige dame was erg blij met de bosaardbeienplantjes die ik haar gaf om op het graf van haar vriend te planten. Nu, na de hernieuwde kennismaking vertelde ze dat er een gebruikt boekje op bol.com aangeboden werd. Dat ligt hier nu dus inmiddels in mijn leeshoekje.

Nog een verrassing was er bij een optreden van onze Strawberrytree. Ik mocht er afgelopen week eentje bezorgen bij het De La Mar Theater in Amsterdam. Je weet wel, dat theater van Joop van den Ende, niet wetende voor wat voor evenement het was. Er wordt me niet altijd alles verteld, zeker niet vooraf. Bij het weer ophalen kreeg ik te horen dat de Strawberrytree een eyecatcher was bij een diner waar ook onze kroonprins Willem-Alexander en minister-president Mark Rutte bij aanwezig waren. Dat vind ik dan toch wel weer erg leuk om te horen.

Het knoopje of ik wel of niet naar Portugal zou gaan heb ik ook nog even doorgehakt. Het is de bedoeling dat dus gewoon te gaan doen. Ik ga in Évora een presentatie houden voor hoofdzakelijk geëmigreerde Nederlandse boeren. De titel van mijn presentatie daar wordt: 'Networking and co-creating across your own bounderies'. Dat past wel bij mij, ik moet alleen een goede link zien te maken naar boeren met melkvee. Anders is het al gauw: 'ja, met aardbeien kun je dat, maar met melk is dat veel moeilijker'. Het is nog een uitdaging voor me. Sowieso omdat het de eerste keer is dat ik in het buitenland een presentatie houd.

Nog iets leuks, maar dan in de categorie 'niet geschoten is altijd mis'. Ik heb de Aardbeienacademie ingeschreven voor de TEDxAmsterdam Award 2011. Die award is bedoeld voor 'Ideas worth Doing'. En dat is de Aardbeienacademie ook, al zeg ik het zelf. Al twee keer eerder ben ik bij TEDxAmsterdam geweest, een geweldig evenement waar 'Ideas worth Spreading' worden gepresenteerd. Beide keren was ik er vanwege een soort van bijrolletje. Gaaf evenement! De ideeën die daar op af komen zijn vaak van imposant kaliber. Ik laat het gewoon even over me heen komen.

Gisteren kwam er ook nog het een en ander over me af. Talloze dames waren door horecagroothandel Hanos uitgenodigd voor een Ladiesday. Ik mocht me daar tussen mengen met twee Strawberrytrees, flankerende een joekel van een chocoladefontein. Het was er gezellig, maar voor mij was het ook een vruchtbare dag. Toch weer een paar zakelijke contacten aan over gehouden.

O ja, het is volop #bonenestafette. Een clubje mensen dat de boon in zijn algemeenheid uit de vergetelheid wil halen. En zoiets doe en kun je tegenwoordig met behulp van de sociale media. Behalve dat bonen natuurlijk gewoon lekker zijn, zijn ze ook nog eens een heel goede eiwitvervanger. Een stukje vlees minder en een boontje meer is duurzaam naar het schijnt. Hou die Bonenbende en de #bonenestafette maar eens in de gaten want er is best wel wat inspiratie uit te halen voor andere producten. Misschien is het ook nog een keer het moment voor de Aardbeienbende. De telers van Nederlandse aardbeien zijn er klaar voor. Ook onze aardbeien passen in een gezond voedingspatroon en zijn lekker en veelzijdig. En als het over duurzaamheid gaat zijn onze telers klaar voor de twist. Kom maar op!

Psst......van horen zeggen heb ik dat wittebonentaart met aardbeiensaus geweldig lekker is. Er is wel een risico op flatulentie na het eten ervan, maar dat ligt dan echt niet aan de aardbeien.

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof je thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: