advertentie

zondag 24 juli 2011

Weekblog week 29 - 2011 (17 t/m 23 juli)

Van de potten Aardbeienlekkers waar esprit in is verwerkt maakt onze dochter Sabine leuke cadeautjes.

Een heerlijke lunch had ik deze week. Boterhammen met oude boerenkaas, verse zeekraal en aardbei-zoetepuntpaprikajam. Echt een topcombinatie.

Dochter Sabine plukt de basilicum voor de aardbei-basilicumjam. Ik heb hem nog niet geproefd, maar de kenners denken dat het een 'gouden huwelijk' is.

Aardbeien met speculaas-esprit is ook een bijzondere combinatie. Lijkt me een ideale jam om de wintermaanden mee door te komen.

De Doe een Wens actie voor Jeremy is een bijzonder geslaagde dag geworden. Mooi om zo'n kind en zijn familie een dag mee te mogen te verwennen.


Ik kan me nog zomers herinneren dat het rond deze tijd van het jaar bloedheet was. Niet dat ik daar nou op zit te wachten hoor, maar je zou maar aardbei zijn. De hele dag in die koude regen moeten liggen, terwijl in de huiskamers de houtkachels staan te branden. Gelukkig hebben we afgelopen week ook weer van de nood een deugd kunnen maken en zijn weer een flinke hoeveelheid verkoukleumde aardbeien in de pan beland en daarna als hete jam in potten gedaan. We hebben weer fantastisch lekkere en ook wel vreemde combinaties geprobeerd. Soms vielen die proefjes ook wonderbaarlijk verrassend uit, zoals de aardbeien-zeekraaljam. Ik had van Koppert Cress een partijtje cressen van verschillende soorten gekregen om mee te experimenteren. Van de combinatie met Salicornia Cress, de zeekraal dus, had ik het minst verwacht, maar het resultaat is het meest veelbelovend. We moeten nog wat verder proberen, maar een klein testje leerde al snel dat het een perfecte match maakt met oude boerenkaas. Een glaasje Zeeuwierjenever van het Meisje van de Slijterij erbij zou het genot wellicht compleet maken.

Een ander hoogtepunt deze week was de wens van de 4-jarige Jeremy die ik mee heb mogen vervullen. Het is dit jaar al de tweede kinderwens die ik samen met andere mensen en Stichting Doe een Wens heb mogen vervullen. Behalve een rit in een limousine, een helikoptervlucht en een ontmoeting met Donald Duck, Mickey Mouse en andere disneyfiguren, was er voor Jeremy ook een moment van aardbeiengeluk. Ik had de Strawberrytree bij Kasteel 't Kerkebosch in Zeist neergezet aan het eindpunt van een speurtocht, als beloning. Jeremy is een echte aardbeienliefhebber en dat bleek al gauw. Hij genoot er zichtbaar van, samen met zijn familie. Het vervullen van dit soort wensen is een eervol werk vind ik.

Op twitter was het ook een beetje reden voor een feestje deze week. Voor het eerst ben ik de grens van 2000 volgers gepasseerd. Bij de eerste 1000 heb ik iets verloot onder de eerste 100 volgers, maar nu wil ik alle volgers de kans geven om iets te winnen. Het wordt een wedstrijd die draait om creativiteit met aardbeien. Alle twittervolgers mogen meedoen en mij proberen te verrassen met unieke creaties en andere uitingen.

Op de eerste plaats wil ik graag veel goed uitgedachte recepten krijgen, voor goed houdbare en vooral ook lekkere en nieuwe producten waar aardbeien in verwerkt zijn. Na een eerste voorselectie gaan we een flink aantal van die recepten ook zelf maken, voor zover onze technische mogelijkheden zich daarvoor lenen. Interessante productideeën die buiten onze technische mogelijkheden liggen gooien we niet weg, maar parkeren we even en dan gaan we op zoek naar partners waarmee we het wél kunnen maken.

Op de tweede plaats, maar zeker niet ondergeschikt aan de eerste plaats, zie ik graag allerlei creatieve uitspattingen over het onderwerp aardbeien tegemoet. Dat mogen foto's en schilderijen zijn, maar bijvoorbeeld ook gedichten, verhalen, en allerlei andere uitingen van aardbeienbeleving. Alle ideeën en andere creatieve uitingen mogen tot 31 augustus a.s. naar MIJ gemaild worden.

Op een nog nader te bepalen dag, waarschijnlijk eind september wil ik een proeverijdag organiseren, waar de creaties geproefd en bewonderd kunnen worden. Natuurlijk kunnen producten waarvan voldoende voorradig is dan ook al gekocht worden om er thuis van te genieten of om cadeau te geven. Een jury met daarin in ieder geval Petra de Boevere, alias @slijterijmeisje zal de producten en creaties beoordelen. Voor de beste 5 creatieve recepten en de beste 5 andere creatieve uitingen heb ik een bijzondere prijs in de aanbieding. Met deze mensen ga ik ergens in Nederland, als het even kan op een bijzondere locatie, genieten van een zesgangen aardbeiendiner. Ik heb al wat voorwerk verricht en er zijn al mensen aan het nadenken op welke manier ze aan dat diner invulling kunnen geven. En ja, niet voor niks een dinertje, want als je zoveel creatieve mensen bij elkaar zet, dan is er vast wel kortsluiting te verwachten.

Mijn droom is dat ik daarna van de beste creatieve recepten echte producten ga maken. En ja, ook over die andere creatieve uitingen heb ik een droom, maar laat ik die dan nog maar even in het midden houden....

Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan

P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes, doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!


Geen opmerkingen: