advertentie

zondag 12 juni 2011

Weekblog week 23 - 2011 (5 t/m 11 juni)

Aardbeienacademie student Co Scholten heeft ze er zo bij staan twitterde hij. De eerste rijpe vruchten dienen zich aan. Ook een aardbei met flinke windschade is te zien. Dat is de aardbei met de bruine vlekken.



Aardbeienacademie student Barto Veldhuis twitterde trots een foto van zijn dagoogst. Mooie aardbeien heeft hij geteeld.




Een flink aantal vrijwilligers hebben deze jongen een onvergetelijke dag bezorgd in samenwerking met Stichting Doe Een Wens. Een aardbeienschommelstoel mocht met de limousine mee naar huis. Fantastisch om die dag te hebben mogen meemaken.

Hier op Kasteel De Hooge Vuursche kom ik regelmatig met de Strawberrytree. Naast Landgoed Voorlinden in Wassenaar, Huis te Werve in Rijswijk en De Lindenhof in Delft is dit een toplocatie van de Event Company. Al deze prachtlocaties zijn inmiddels bekend terrein voor me.

Deze aardbeiplanten zijn de laatste week van maart geplant als demonstratiekratje bij de start van de Aardbeienacademie. Ze hebben het goed gedaan.



Al sinds jaar en dag weet ik dat van het een het ander komt. Zeker als je zo vaak buiten de deur bent als ik komt er wel eens wat verrassends voor je voeten. Af en toe struikel ik er over en soms lijkt het of alle goeie dingen ineens bij elkaar komen. Gelukkig lijkt het laatste me steeds meer te overkomen en merk ik dat de ´people of common attitude´ elkaar automatisch vinden. Zo is dat met het uitbouwen van de Aardbeienacademie, waarmee we voor het volgende jaar al grotere plannen hebben. En zo gaat dat ook denk ik met de marktintroductie van ons nieuwe product Volsmaakt. Het netwerk waar ik al jaren aan gebouwd heb maakt het nu een stuk makkelijker om met goeie partners in contact te komen.


Twitter is ook zo´n goed hulpmiddel om met gelijkgestemden in contact te komen en dingen mee te doen. Een tijdje geleden schreef ik dat onze torenvalkenkast vernield was. Via twitter kwam ik al snel in contact met een docent die er wel een leuke opdracht in zag voor zijn leerlingen. De kast is inmiddels geschilderd, maar moet nog een plaatsje krijgen. Maar het nieuwe twittercontact leverde me nog meer op. Ik kwam op die manier in contact met de Stichting Doe een Wens. Dat is een stichting die hartewensen van ernstig zieke kinderen vervuld. Het bleek dat een van die kinderen graag een aardbeiendag wilde. Hij is dol op aardbeien en zijn vader koopt elke week aardbeien voor hem. Heel fijn vond ik het dat ik afgelopen week aan deze voor hem onvergetelijke dag een bijdrage heb mogen leveren. Ik ben met onze Strawberrytree naar een school in Rotterdam gereden, waar ik het kind met zijn familie verrast heb met een mooie aardbeienpresentatie met slagroom. Naderhand heeft hij nog in een aardbeienbad gelegen bij collega aardbeienteler Cees Buijnsters in Etten-Leur. Leuk en lekker is dat trouwens, kan ik uit eigen ervaring zeggen.


Er is veel enthousiasme onder de studenten van de Aardbeienacademie. De meeste studenten zijn inmiddels aan het oogsten. De berichtjes over het genieten van hun eigen oogst spreken boekdelen. Er wordt wat afgeaardbeit op twitter de afgelopen weken. Mooi medium is dat daar wel voor en zo is er al een aardbeiencommunity aan het ontstaan. Nog eventjes en de eerste studentenvereniging van de Aardbeienacademie zal wel geboren worden. Nou ja, grapje natuurlijk, maar ik zie dus dat de studenten al heel veel van elkaar leren zo.


Niks lekkerdere aardbeien dan aardbeien die je zelf geteeld hebt en rijp hebt laten worden aan de plant. Hier en daar zijn er ook wel wat teleurstellinkjes, maar ja, het aardbeienvak is nu eenmaal niet zonder risico's. Voor komend jaar gaan we in ieder geval een ruimer assortiment aardbeirassen aanbieden. Daarmee kan de oogst gespreid worden over een langere periode en ook het risico op plantenziekten kan daarmee gereduceerd worden. Het ene aardbeienras is nu eenmaal gevoeliger voor bepaalde schimmels dan het andere ras.


Hier op het bedrijf zijn de eerste Elianny aardbeien inmiddels ook geplukt. Die zijn toch wel erg lekker zoet, maar ook met een klein zuurtje erin. Ook een beetje kwetsbaar zijn die Elianny's, maar lekker en kwetsbaar gaan bijna altijd samen. Het volgende veld waar we van moeten gaan plukken staat nu alweer te bloeien en het stro is er deze week tussen gelegd. zonder al te gekke hagelbuien en dergelijke kunnen we dus vanaf nu voorlopig wel aan het plukken blijven. De bedoeling is dat we tot eind september doorgaan met plukken.


Een tijdje geleden heb ik met enkele collega-aardbeientelers de koppen bij elkaar gestoken en gebrainstormd over nieuwe manieren om telers en consumenten beter met elkaar te laten communiceren. Het kwaliteitsniveau wat mensen in winkels kunnen kopen moet flink omhoog. Dat begint ons inziens bij een stuk basiskennis die consumenten van aardbeien moeten hebben. Aardbeientelers moeten op hun beurt meer direct contact hebben met consumenten. Mijn Aardbeienacademie kan daar een mooie constructieve rol in vervullen. Ik kom er later ongetwijfeld weer op terug. Voor het seizoen 2012 gaat er het een en ander in goede zin veranderen, daar kunt u mij aan houden.


O ja, u weet wel, dat gedoe met die komkommers....Er is een spontane actie ontstaan, aangezwengeld door Wouter de Heij, mijn zakenpartner in Volsmaakt. Van een hele berg prachtige komkommers die gered zijn van de container worden komkommersmoothies gemaakt, onder de naam Kom Op! Enerzijds bedoeld als een hart onder de riem voor de komkommertelers en anderzijds als hoop dat er daarmee een broodnodige kiem voor innovatie gaat ontstaan. Samen met enkele andere aardbeientelers, verenigd in Hollandse Aardbeien ga ik deze smoothies mee aan de man brengen. Zodra de smoothies klaar zijn, krijgen kopers van onze aardbeien een gratis smoothie mee. Laten we hopen dat deze crisis straks, al met al toch nog een positieve wending zal hebben gegeven aan de toekomst van de tuinbouw. Ik denk eerlijk gezegd dat die 'Wende' er snel gaat komen.


Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,

Groeten van Jan


P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!

Geen opmerkingen: