advertentie

zondag 29 mei 2011

Weekblog week 21 - 2011 (22 t/m 28 mei)

Het voorbereidende werk voor mijn nieuwe teeltsysteem voor de aardbeien. Het is even wat werk, maar dan heb je ook wat.



Ik lust ze zelf ook nog en liefst met veel slagroom.....



Dit zijn Lambada's, die ik nu niet heb in verband met de verandering van het bedrijf. Volgend jaar heb ik ze weer wel is de bedoeling en dan heb ik ze ook beschikbaar voor de Aardbeienacademie

De ijsjes van @gimmepops gaan erin als koek, zoals die van aardbeien met citroenmelisse. De foto is gemaakt op het Fabulous Food Festival

Het aardbeienras Elianny staat er voorbeeldig bij. Over enkele weken beginnen we hiervan te oogsten.







Hoewel we dit jaar pas in de eerste week van april de eerste aardbeiplanten geplant hebben, zijn de vruchten al aan het kleuren. Zeker een week sneller dan we in de meeste jaren gewend zijn. Acht weken heeft het dus geduurd van planten in de pot zetten tot de eerste rijpe vruchten. En zoals je op de foto kunt zien staan ze er ook helemaal niet slecht bij. Ik heb vroeger wel eens aardbeistekken op potgrondsubstraat geteeld, maar dat is alweer tien jaar geleden. Helemaal vreemd is substraatteelt dus niet voor mij, maar een dagje van huis af gaan vergt nu wel iets meer organisatie. Het thuisfront moet wat meer oogjes in het zeil houden dan voorheen.


Inmiddels zijn we druk bezig geweest om het volgende veld a la nieuw systeem aan te leggen. Komende week gaan de planten erin. Ze staan trouwens al lekker te groeien op het perceel ernaast, maar om kniktrossen en met zand besmeurde vruchten te voorkomen moeten ze een ander plekje krijgen. Ik ben nog niet helemaal tevreden over mijn nieuwe systeem, maar ik weet al wel hoe het beter kan. Dat vergt echter wat meer investering. Laat ik het eerst zo eens proberen. Het gaat wel zo, maar het kan altijd beter.


Een van de nieuwe rassen die ik heb staan is wel heel erg lekker. Het is een doordragend ras, nog zonder naam, zo nieuw is het ras nog. Veredelaar Marcel Suiker van Goossens Flevoplant heeft het ras ontdekt, na jarenlang kruisingswerk. Nou ja, ik kan wel zeggen dat het een lekkere aardbei is, maar mensen die hem hier gekocht hebben zijn er zeer enthousiast over. Het is alleen een beetje lastig communiceren over iets wat nog geen naam heeft. Als er iemand leuke ideeƫn heeft voor een werknaam dan hoor ik die graag. Niet dat ik een naam aan andermans kind kan geven, maar goed, ik moet het wel duidelijk kunnen maken, zodat mensen een volgende keer weer weten waar ze naar moeten vragen.


Natuurlijk ook weer de nodige verrassende dingen deze week. Dennis Favier van @gimmepops, echt een super ijsjesconcept heeft mijn aardbeien gebruikt om aardbeienijsjes met citroenmelisse te maken. Op het Fabulous Food Festival in Haarlem heeft hij ze dit weekend gepresenteerd en de reacties waren uitstekend. Op dat Festival was ook Antoine van Biet en Boon met zijn k&k-groenten-om-zelf-van-te-oogsten-concept. De aardbeienplanten kweek ik voor hem op. Er staan er alweer een flink aantal die over enkele weken uitgeleverd kunnen worden. Als je als restaurant of cateraar interesse hebt, benader Biet en Boon dan via hun website.


Grappig vond ik wel een twitterbericht van een tekstschrijfster dat ze een tekst en toets 'begrijpend lezen' in elkaar aan het zetten was voor groep 6 van de basisschool. Heel veel leerlingen gaan straks lezen over de Aardbeienacademie en hopelijk begrijpen ze het dan ook. Heel mooi dat die kinderen van een jaar of tien met mijn nieuwe concept geconfronteerd worden.


Sinds enkele dagen zijn er heel mooie Elsanta aardbeienplanten te koop bij de supermarkten van PLUS. Onder het label GIJS worden ze daar verkocht en met een duidelijke link ook naar de Aardbeienacademie. Enkele vakkundige collega's van me hebben de planten opgekweekt. Hopelijk kan ik ze er bij helpen om de oogst tot een goed einde te brengen. En voor mij natuurlijk niet minder belangrijk, nieuwe studenten voor de Aardbeienacademie enthousiasmeren, die straks ook zelf Lambada, Korona en andere superlekkere rassen gaan telen.


Wat trouwens lekker is? Aardbeien met chocola en dragon. Ik heb het zelf geproefd vorige week in Drenthe. De Heeren van Alede hadden er bonbons van gemaakt. Sukeloa met eerdbei en dragon stond er op het doosje. Alleen al van de naam ga je watertanden toch?


Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,

Groeten van Jan


P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!








1 opmerking:

Angelika zei

Als die aardbei van Marcel Suiker ook lekker zoet is lijkt de (werk)naam me duidelijk: 'Suikeraardbei'.