advertentie

zondag 13 februari 2011

Weekblog week 6 - 2011 (6 t/m 12 februari)

Door met een aantal collega's te twitteren over innovatie zijn we tot het idee gekomen om eens een creatieve sessie te organiseren. Wil er iemand meedoen? Je hoeft geen verstand van aardbeien te hebben.

Sfeerplaatje van de Strawberrytree, zoals er gisteren 2 opgesteld stonden bij een bruiloft in Delft.

Ik kom altijd wel op heel mooie locaties met die Strawberrytree en vaak in een nieuwe omgeving. Zoals hier bij De Lindenhof in Delft. Als ik tijd over heb probeer ik ter plaatse dan nog even wat inspiratie op te snuiven.


De Aardbeienacademie heeft al groeistuipen, voordat hij begonnen is. Andere bedrijven zoals Willem & Drees haken er ook al op in op een goeie manier. Leuk project!



Nog geen idee voor Valentijnsdag? Trouwens, ook al al doet u niet aan Valentijn, het is toch leuk om aardbeicollege gaan te volgen aan de Aardbeienacademie.




Het is best een flinke exercitie als ik weer eens mag uitrukken met de Strawberrytree. Hoewel ik er al veel mee op pad ben geweest is het toch elke keer weer anders. Gisteren mocht ik opdraven in Delft bij De Lindenhof, op een bruiloft met 250 gasten. Twee Strawberrytrees mee en 500 aardbeien die deze keer helemaal uit Portugal gekomen zijn. In Nederland is de aanvoer nu maar zeer beperkt en in feite zijn die Portugese ook een beetje Nederlands. Een Nederlandse kweker teelt ze daar en het is ook nog eens een Nederlands ras. De bruid vond het er in ieder geval fantastisch uitzien, kon ze nog net uitbrengen voordat ze het ja-woord mocht gaan uitspreken. Terwijl de Strawberrytrees leeggeplunderd werden heb ik zelf een wandelingetje gemaakt door de binnenstad van Delft en onder andere mijn ogen uitgekeken in de winkel van Simon Levelt. Wat kun je toch een sfeervolle en heerlijke beleving creëren rondom koffiebonen. Tja, en dan droom ik daar natuurlijk over iets soortgelijks met aardbeien.
.
Op twitter was ik afgelopen week ook een tijdje over innovatie aan het stoeien met collega's en anderen. Het plan is daar ontstaan om eens met een stelletje bij elkaar gaan te zitten en leuke ideeën bedenken waarmee we samen verder zouden kunnen. Dat gaan we dan ook maar doen en ik ga die creatieve sessie faciliteren. Je weet nooit wat er uit zo'n sessie tevoorschijn komt, maar vast wel weer een aantal ideeën om aardbeien weer extra in de belangstelling te kunnen krijgen. Twitteren op zich vind ik trouwens ook een heel goede creativiteitstool. Al meeliftend op tweets van anderen kun je daar heel wat inspiratie opdoen.
.
De Aardbeienacademie begint steeds meer mensen te inspireren. Het zou best wel eens een soort platform kunnen worden waar ook initiatieven van andere bedrijven baat bij kunnen hebben. Een aantal mensen van bedrijven hebben al aangegeven interesse te hebben om gastcolleges te geven over een specifiek onderwerp, zoals biologische ziekte- en plaagbestrijding. Inmiddels zijn er ook al 3 bedrijven die op de een of andere manier een product willen gaan verkopen met een link naar de Aardbeienacademie. Een ervan is Willem & Drees, waarmee we samen een project gaan doen. Over een paar weken doe ik hier wel uit de doeken wat dat dan precies gaat worden. Het zou wel heel leuk zijn als we elkaar zo kunnen helpen.
.
Over platformen gesproken, ik las erover in het boek Wat Zou Google Doen van Jeff Jarvis. Ik besefte dat ik in feite al een tijdje bezig ben geweest met het bouwen van een platform. Tegen wil en dank heb ik de laatste jaren toch een naam opgebouwd in aardbeienland. Dat is mijn platform dan wellicht wel, dat ik beter moet gaan benutten. Op mijn platform staan de smaakaardbeien gebouwd, de Strawberrytree, de Aardbeienacademie, mijn ervaringspresentaties en wat dies meer zij. De uitdaging voor me is nu dat ook de klanten en gebruikers van mijn producten, niet alleen van de producten zelf profiteren. Maar mijn klanten moeten zelf ook weer nieuwe producten of diensten gaan ontwikkelen waar mijn platform ze dan weer bij kan faciliteren. Ik moet me dus eens hoognodig gaan verplaatsen in mijn klanten en bedenken wat zij op mijn platform zouden kunnen bouwen. Interessante uitdaging vind ik. Misschien praat ik wel abracadabra nu...
.
Morgen is het Valentijnsdag, aan de drukte in Delft te zien gisteren zijn er heel wat mensen die daar werk van maken. Mocht je van plan zijn om deze of gene met iets origineels te verrassen, schrijf je dan gerust samen in bij de Aardbeienacademie. Ik weet uit ervaring dat duiven heel graag aardbeien lusten. Bij tortelduifjes zullen die lekkere aardbeien vast en zeker ook nog eens voor wat extra romantiek zorgen.
.
Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
groeten van Jan
.
P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf!


Geen opmerkingen: