advertentie

zondag 16 mei 2010

Weekblog week 19 - 2010 (9 t/m 15 mei)

Martijn maait het gras tussen de frambozen


De doordragende rassen beginnen al te bloeien. Misschien toch de eerste bloemetjes verwijderen om de planten eerst wat meer blad te laten vormen. Daar is de laatste weken niet veel van gekomen door de kou.

De proef met insectenmest in de pas geplante Darselect en Elianny aardbeien

Vandaag hebben we een feestje, dus ja, wat eten we dan in Huize Robben?



Hopelijk zijn de ijsheiligen St. Mamertus, St. Pancratius, St. Servatius en St. Bonifatius nu dan toch eindelijk opgekrast. Het zou minder slapeloze nachten opleveren als zij zich zouden aansluiten bij St. Nicolaas. Dat is een betere tijd om het te laten vriezen. Och, die ijsheiligen, ik geloof er niet in hoor, het is al vaak genoeg gebeurd dat we enkele weken daarna nog steeds met nachtvorst te kampen hadden. De planten hebben er een wat lichtgroene, gelige kleur aan over gehouden. Ik heb sterk de neiging om er wat extra stikstof overheen te gooien, want die kleur doet ook denken aan stikstofgebrek. Maar ik houd me nog even in, het is waarschijnlijk gewoon van de kou. Door het 's nachts beregenen tegen de nachtvorst zal het stikstofniveau ook niet al te hoog zijn, maar als het warmer wordt stijgt dat vanzelf wel weer iets. Als je teveel stikstof strooit kan dat ook weer te kwetsbare vruchten opleveren en een mindere smaak. Dus even geduld nog met die kunstmeststrooier.
In het veld dat een week geleden geplant is, hebben we een proef aangelegd met verschillende soorten insectenmest. Mest die afkomstig is van insectenkwekerijen. Ik wil wel eens zien wat voor effect mest van sprinkhanen, meelwormen, buffalowormen en krekels heeft op de groei van de planten en op de kwaliteit van de aardbeien. Over 8 weken weten we het.
De doordragende rassen beginnen nu te bloeien. Omdat die planten eigenlijk pas vanaf begin juli in productie moeten komen is het misschien beter om de eerste bloemen er uit te plukken. Dat worden dan weliswaar geen aardbeien, maar de plant zelf krijgt dan meer kans om eerst goed door te groeien. Omdat het doordragende rassen zijn worden er toch weer nieuwe bloemknoppen aangelegd. Het is wel een hoop werk om die bloemetjes te verwijderen, dus ik kijk het nog een week af voordat ik beslis. Misschien gaan ze met wat warmer weer komende week toch ook snel meer blad maken.


Nou mensen, tot volgende week dan maar weer,
Groeten van Jan


P.S. Reageer gerust op mijn berichtjes. Doe alsof u thuis bent op ons aardbeienbedrijf



2 opmerkingen:

Petra Robben zei

Dag Jan, even een bericht van je nicht Petra. Via Will jullie ontdekt op Twitter. Grappig om te lezen dat je net als pa ook zo in de aardbeien zit. Een compleet andere wereld als waarin ik vertioef: archief- en museum en dan gericht op educatie. Wie weet zien we elkaar weer eens. Anders kom ik eens aan voor wat aardbeien.

Anoniem zei

Onze kinderen hebben zijderupsen, die produceren natuurlijk ook mest, we gooien het tussen de bloemen in de tuin. Zou zonde zijn om er niets mee te doen.